Parijs voor beginners les #8: Wonen

Het is weer hoog tijd voor een cursusonderdeel, en wel die over Wonen In Parijs. Heeft men hier een cursus in nodig, hoor ik u denken? Wonen, dat doet men toch gewoon? Jaja, gaat u maar eens wonen in een hok van 18m² dat een appartement wordt genoemd en dan kijken we wel hoe u zichzelf redt.

Bij dezen daarom enkele tips om u mentaal voor te bereiden, mocht u de vreemde wens hebben zich ooit in Parijs te nestelen.

Parijse gevel

1. Onderdruk uw neiging tot claustrofobie

Dit is de allereerste voorwaarde waar absoluut moet worden gedaan om zich überhaupt een leven in Parijs te visualiseren. Tenzij u geëxpatrieerd bent (is valsspelen) of een erfgename bent (is eerlijk, volgens de Fransen) is een woning voor 2 personen boven de 50m² volstrekt onbetaalbaar. Een eenspersoon heeft het vaak te doen met 20m², of indien deze de ganse maand alleen pasta eet en nooit uit gaat hooguit 30m². Dat gaat best, maar u moet niet verwachten dat u zwierige walsdansen in uw woonkamer kunt doen. Daarentegen bent u wel weer lekker snel klaar met de schoonmaak.

2. Onderdruk uw drang tot consumentisme

Ik bezocht eens een hele leuke studio van 15m². Ik wilde ‘m bijna nemen maar toen bedacht ik: ik heb te veel spullen voor 15m². Dan zou ik op een hoop troep moeten leven en daar bovenop moeten kruipen en dat leek me toch een beetje een ding.

Heeft u familie in de buurt van Parijs wonen dan is er wellicht nog de mogelijkheid iets bij hen te dumpen, maar voor wie een puur Hollands avontuur in Parijs aangaat is dat wat problematisch. Het is zodoende zaak zo weinig mogelijk spullen te bezitten, wat geheel toevallig geheel in lijn is met de consumindertrend. U wordt genoodzaakt tot strikt beleid: iets nieuws gekocht, iets ouds eruit.

Huisjes in Parijs

3. Negeer uw buren Wees verdraagzaam

Wie in een sfeervol oud Frans gebouwtje woont weet dat dit heel charmant voor het oog is maar dat de klassieke bouwsels niet overweldigend goed geïsoleerd zijn. Dus: koud in de winter, warm in de zomer. En: de buren hoort u.

Mijn bovenbuur houdt bijvoorbeeld van ’s nachts wandelen op zijn krakende parketvloer. Wie bovendien het voordeel heeft zijn gebouwtje te delen met oudere Parijzenaars, behoed u voor ongeneerde bemoeizucht. (Tenzij u dit wel okee vindt vergeleken volledige anonimiteit, er zijn liever mensen die welk contact dan ook liever hebben dan geen contact.) Het feit wil vaak dat de oudjes te oud zijn om alle trappen van hun gebouw omlaag en weer omhoog te klimmen, waardoor hun leven zich binnen de trappenhuizen afspeelt en dan moet het oude brein toch wat om zich bezig te houden.

Gekke gevel in Parijs

4. Vergeet uw intimiteit

Mijn huidige appartement heeft uitzicht op de keuken van mijn overbuurman. Soms doe ik een tukje en dan word ik wakker en dan zie ik de overbuurman koken. Dat vind ik tegenwoordig niet erg. Ik heb gelukkig een hoek van 17° waarin ik mij ongemerkt kan omkleden, naakt kan staan en stiekeme dansjes kan doen, en voor de rest begeef ik me op een klein toneel ten amusement van de overbuur. Die op zijn beurt een dagelijkse doofstomme kookcursus geeft. In Parijs hoeft u zich nooit alleen te voelen, maar tegelijkertijd is er altijd die prettige afstand van een raampje en een muur.

5. Besef dat zonlicht een luxe is

De straten van Parijs zijn nauw en de gebouwen hebben 6 à 7 etages. Vanaf de 4e etage heeft men over het algemeen recht op een beetje zon. Op de eerste etage men zijn neus tegen het raam plakken om te kunnen zien of de zon schijnt. Daarentegen schijnt er ’s nachts volop licht binnen als bijvoorbeeld een lantaarnpaal bij uw raam staat, of de overburen na hun verhuizing nog geen gordijn hebben opgehangen.

6. Bij lekkend water weet u het hoofd koel te houden

Ik heb het voorrecht in mijn Parijse leven tot dusver twee lekken meegemaakt te hebben en gezien de status van de Parijse loodgieterij lijkt me dat niet veel. Een detail, maar dan weet u het vast.

DSC_0222

7. Weescht bereid te spenderen

Wie in Nederland maandelijks boven de duizend euro uitgeeft aan een huurappartement is welgesteld een sul, maar zo in het geheel niet in Parijs. Een studio van 20m² (de norm, merkt u) kost ongeveer zevenhonderd euro. Voor achthonderd heeft u met een beetje mazzel 25m². Gezien de duistere diepte waarop de Parijse salarissen liggen te rusten is dit een niet te verwaarlozen aandeel van uw salaris. Als u dat salaris tenminste niet al hebt gespendeerd aan een makelaar die u volledig heeft opgelicht. Maar hé, dan woont u wel in Paris!

8. Weescht blij met wat u hebt

Klaagt u wel eens in uzelf dat u zit opgescheept met een miniem zolderkamertje dat sinds de jaren ’60 niet is onderhouden en waar u driekwart van uw salaris aan kwijt bent? Besef dan dat een legioennetje mensen maar wat graag uw micropaleis over zou willen nemen! En dat u, op zoek naar iets beters, een mensonterende zoektocht moet beginnen.

Interieur van een château

Welgesteld zijn deze adviezen te veralgemeniseren tot een algehele verbeterde levensvreugde. Want wie met weinig genoegen neemt is sneller gelukkig.

Hoppa, veel plezier ermee!

4 gedachtes over “Parijs voor beginners les #8: Wonen

  1. Erg herkenbaar.. ik zou er aan toe willen voegen: laat de grenzen van de périphérique los en accepteer de Paris Metro area als Parijs en vindt op die manier een beter betaalbare woning met directe metro lijnen naar het centrum. 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. Mee eens en dat gebeurt ook wel een beetje (lijn 4 is onlangs uitgebreid naar Montrouge en gaat straks zelfs naar Bagneux, bijv.). Maar het probleem is volgens mij dat er niks in de banlieues te doen is en dat daarom iedereen koste wat kost in Parijs wil blijven. Ook al kan ik de metro nemen vanuit de banlieue, ik kan daar niet even om de hoek naar de bioscoop, of een wijntje drinken met vrienden.

      Heel vreemd eigenlijk, want in Londen dijt de stad wel op een natuurlijke manier uit. Daar kan niemand het bekostigen om in zone 1 te wonen, maar woon je ook heel prima in zone 2. Misschien komt het nog wel 🙂

      Like

Geef een reactie

