Mannetje in de regen

Op kantoor laat ik de boel de boel. Het is weer is zonnig. Zwoel. Ik heb geen haast en het wordt nog even niet donker. Ik besluit naar huis te lopen. Duurt een ruime uur. De route is prachtig.

Op nog zo’n halve kilometer te gaan vallen er druppels op mijn schouders. Het moest er van komen, die regen. Maar als ik hard doorwandel kan ik misschien net niet al te doorweekt thuis komen, denk ik.

Stoplicht bij zonsondergang

Niet dus.

De regen stort los, mijn parapluutje helpt voor geen meter want de druppels ketsen even goed van onderen als van boven en ik schiet naar een afdakje van een gebouw. Samen met mij schuilen een mevrouw en een mannetje.

‘Wat een weer hè!’ roept het mannetje.

‘Jaja’, zeg ik.

‘De druppels zijn echt enorm!’

Zomaar praatjes maken met onbekenden in Parijs. Niemand lijkt er in deze stad voor in, en toch kom je toch juist vaak praatjesmakers tegen. Vooral als je je in een situatie bevindt waarover je je kunt verontwaardigen. En dit mannetje is verontwaardigd over de bui. Want hij stort zich werkelijk te pletter op de straat, die als het gevolg hiervan verandert in een rivier. Buitensporig is ie.

Iets aan het mannetje is niet normaal. Misschien is ie licht autistisch, of een heel klein beetje zwakzinnig. Het is moeilijk zijn leeftijd in te schatten, want hij is klein en tenger maar heeft een doorleefde kop en tegelijkertijd spreekt hij met kinderlijk enthousiasme.

Het praatje gaat verder.

We zeggen dat zo’n bui typisch nooit lang duurt en even later verbeelden we dat de regen ietsje minder is geworden. Ik zeg dat ik er vandoor ga, sla mijn rode parapluutje weer open en loop verder. Maar de bui wil helemaal niet ophouden, hij sterkt juist weer aan. Ik word met de seconde zeiknatter.

En daar is het mannetje weer, die dezelfde kant uit gaat: ‘Die bui is toch maar niet opgehouden, hè!’

Nee, schud ik, vanonder mijn paraplu, terwijl hij als een natte kat over de plassen heen springt. Ik heb het met hem te doen en besluit hem de helft van mijn paraplu aan te bieden. Maar de paraplu, die toch al weinig water tegenhield, biedt voor twee mensen al helemaal weinig droogte. We komen langs een telefooncabine die is het enige logische toevluchtsoord is.

Great. Besluit ik eens open te staan voor een praatje, deel ik voordat ik het weet de intieme ruimte van een glazen telefooncel met een merkwaardig typetje. Als het een Parijse knapperd was geweest had dit het romantische begin kunnen zijn van een histoire, maar ik kijk een beetje naar beneden, naar daar waar het hoofd van het mannetje zich bevindt, en kom tot de conclusie dat dit duidelijk niet de situatie is.

‘Over vijf minuten houdt die bui wel op’, zegt het mannetje, en hij kijkt op zijn horloge alsof ie het precies gaat bijhouden.

‘Nou, over twee minuten al wel hoor’ zeg ik maar – dat lijkt me een prima tijd voordat onze wegen zich weer scheiden.

‘Nee hoor, vijf minuten’ zegt hij beslist. Hij weet het duidelijk zeker.

‘Weet je wat handig zou zijn?’ gaat hij verder. ‘Dat we even met deze telefoon – en hij pakt de hoorn op – God konden bellen om te vragen of de regen op kan houden!’

Ik kijk hem even verbijsterd aan en barst dan in lachen uit. Deze kerel is best hilarisch.

Maar voordat ik hem kan complimenteren met zijn gevoel voor humor slaat hij een kreet: ‘KIJK DAAR, EEN BUS!!’

Hij stormt de cabine uit, rent linea recta de straat over, op de bus af, alsof God die speciaal voor hem heeft laten komen aanrijden. Hij sjeest, machtig snel. Maar de bus raast genadeloos voorbij, negeert het sprintende wezentje volledig. Hij heeft hier immers geen halte. Was ie niet zo donders snel geweest dan had ik het hem nog kunnen vertellen.

Als de regen weer iets minder is kijk ik nog even of ie aan de andere kant van de straat ergens staat te schuilen, maar nee, het mannetje is opgelost in de regen.

Toch al helemaal doorweekt loop ik naar huis, op sponzen van schoenen.

Een gedachte over “Mannetje in de regen

Geef een reactie

