Anticlimax

Goed, het nieuwe jaar is al even bezig, maar ik moet ergens mijn frustratie over kwijt en die heeft te maken met het nieuwe jaar. Niet specifiek met 2014, maar met de manier waarop dat elk jaar in Parijs wordt gevierd. Niet, namelijk.

Of tenminste niet met vuurwerk. Nee, geen raketjes en rotjes voor thuis, maar vooral geen Groots Vuurwerk, triomfantelijk vuurspuwen waarbij de grandeur van Parijs in de nacht in het licht wordt gezet. U leest het goed:

ER IS HELEMAAL GEEN VUURWERKSHOW IN PARIJS OP OUD & NIEUW.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik nooit had beseft dat ik zo op vuurwerkshows was gesteld. Ik denk dat ik ze in andere steden juist best wel heb vermeden. Maar nu ik ineens in een metropool woon en er GEEN vuurwerk is, frustreert mij dit uitermate.

Ik ben niet de enige die hierdoor teleurgesteld is. Iedereen die nieuw is in Parijs is verbluft door het uitblijven van een door de staat gefinancierd spektakel op oudjaar. En ik weet zeker dat duizenden toeristen hier een romantisch hotel boeken om de jaarwisseling vanuit hun hotelraampje dan wel vanaf de Trocadéro een supershow te zien. En al deze mensen gaan teleurgesteld het nieuwe jaar in, dat kan niet anders.

Maar het ergste komt nog!

(Ja, het is een beetje een flutonderwerp maar ik bouw toch graag de spanning op in dit voor mij prangende betoog.)

(Overigens wuiven Fransen deze beschuldiging af met het feit “dat vuurwerk bij de jaarwisseling nu eenmaal geen Franse traditie is”. Het feit dat het in alle omringende landen, en ook alle daarbuiten gelegen landen, en in feite in elk vrijwel onbewoond eiland wél een traditie is, doet er niet toe. Frankrijk doet niet aan iets mee uit pragmatische principes. Natuurlijk. (Voor zover pragmatische principes bestaan.))

(Oja, ik was bezig met een climax. Dus:)

Om het nieuwjaar te vieren heeft onze burgemeester Bertrand Delanoë in heel Parijs posters in de reclamehokken laten hangen, waarin hij ons persoonlijk een uiterst goed 2014 wenst. En, daar komt ie, op die poster staat de Eiffeltoren… met vuurwerk !!!

Nou jaaaa, als dat geen misleiding is! Ik vertrouw deze burgemeester meteen al voor geen meter. Maar goed, voor de rest is 2014 redelijk goed begonnen. Voor u ook?

Volgende week schrijf ik weer over iets actueels of relevants.

Nieuwjaarsaffiche 2014

8 gedachtes over “Anticlimax

  1. What a boring place the world would be without the French! Even without fireworks on New Year`s Eve, they will always find something to surprise you with, sich as a “fake” poster :))

    Like

Geef een reactie

