Huizenjachtbeschermengel

cropped-paris-view.jpg

Voordat ik naar Parijs vertrok wenste iemand me veel succes met het vinden van een woonruimte, waarbij ze zei: “je moet het zien als een belevenis. Iets wat je later aan je kleinkinderen gaat vertellen. Maar verlies vooral geen moed, uiteindelijk komt alles op z’n pootjes terecht.”

Dit veranderde op dat moment niets aan mijn optimisme. Maar enkele maanden later begreep ik toch een beetje wat er met deze wijze raad bedoeld was. En omdat ik vooralsnog geen kleinkinderen heb, geeft dit blog een uitkomst.

Parijs is, geografisch gezien, niet een heel grote stad. Het heeft een doorsnee van nog geen 10 kilometer, maar er wonen wel heel veel mensen. Het probleem is: aan de buitenkant van de stadsmuren is niets te doen en aan de binnenkant heel veel. En dus wil een beetje levensgenieter intra muros wonen.

En omdat Parijs zich niet uitbreidt wordt de binnenruimte maximaal benut. De wijken staan vol, de appartementen zijn zo klein mogelijk, en dus wordt er gezocht naar creatieve oplossingen. Tijdens mijn zoektocht ben ik zoal de volgende interessante aanbiedingen tegen gekomen:

  • Kamer te huur, toilet op gang. Of ook: Frans toilet op gang. (U weet wel, een gat in de grond.)
  • Young professional zoekt young professional om studio mee te delen: “Als je hetzelfde dagelijkse ritme hebt, zul je zien dat het echt geen probleem is om samen in een ruimte van 20m2 te wonen!”
  • Man, 44, zoekt vrouwelijke studente om ruim appartement te betrekken.
  • Verse single kan huur niet alleen opbrengen en verhuurt slaapkamer om zelf in de woonkamer te slapen. “Het stoort me echt niet als je ’s ochtends/’s avonds/midden in de nacht langs komt lopen om je kamer in/uit te gaan!” (Héél vaak gezien.)
  • Appartement te huur voor het weekend: “Ik laat mijn spullen netjes achter als ik vrijdag richting provincie vertrek!”
  • Jonge (?) vrijgezel zoekt iemand om zijn bed (!!) te delen. (OK, deze heb ik van een vriend maar hij is wel echt waar.)
  • “Kamer” van 8m2 te huur voor 700 €. “Maar de gedeelde ruimte is heel groot. En ik ben vaak het weekend weg met mijn dochtertje.”
  • Appartement in onderhuur voor anderhalve week. Prijzen per nacht.

Enzovoorts.

Maar, eenmaal een redelijke woon”ruimte” gevonden, ben je er nog niet. Huurders worden in Frankrijk solide gesteund door de wet, waardoor een huisbaas je vrijwel onmogelijk op straat kan zetten. Is het winter? Heb je een uitkering? Heb je kleine kinderen? De huur kan maanden onbetaald blijven voordat je gedwongen wordt te vertrekken.

En dus zal een eigenaar met enige voorzichtigheid zijn appartement verhuren. Deze voorzichtigheid toont zich door middel van het vragen van een “dossier”. Dit Dossier bevat allerlei zeer vertrouwelijke documenten over je financiële status en die van je ouders. Want het voldoet niet om zelf een goede baan te hebben. Want die kan immers verloren gaan (het Franse arbeidsrecht staat immers bekend als soepel, niet dan!). Dus? Dan moet er iemand voor je garant staan die de huur in jouw plaats kan betalen. En zo moeten Parijzenaren tot diep in de 30 hun ouders vragen hun salarisstrookjes aan de makelaar te sturen, om toch zeker te maken dat die maandelijkse huur wordt gestort.

Een nadeel voor buitenlanders is dat deze garants in Frankrijk moeten wonen, geld vorderen over de grenzen is vaak wat lastig. En dus is een woning vinden voor buitenlanders vrijwel een mission impossible.

En zo kwam het dat een appartement waar ik in onderhuur zat, dat vrij kwam, dat ik makkelijk kon betalen (een unicum in Parijs!), dat we met z’n tweeën wilden bewonen, niet kon krijgen. Want ik had geen Franse garant. En dus ging die naar drie Franse meisjes, die zelf niet bijster veel verdienden en daarom stiekem iemand in de woonkamer lieten slapen. Maar die wel een Franse, goedverdienende ouders hadden.

Toch kwam, in lijn met de wijze raad, alles op z’n pootjes terecht. Een engel stuurde een huiseigenaar van goed vertrouwen die geen enkel document vroeg: geen salarisstrookjes, al helemaal geen garant, zelfs geen kopie van een paspoort. En zo geschiedde.

Geef een reactie

